Pages

Friday, December 11, 2009

[Accountable & Responsible]


Saya baru sahaja habis membaca sebuah novel oleh novelis thriller nomber 1 Malaysia, Ramlee Awang Murshid yang bertajuk 9 nyawa. Ungkapan pada kulit novel tersebut 'mata hati tidak pernah berdusta' membawa seribu pengertian.

Teruja dengan gaya olahan cerita yang menarik dan mendebarkan, saya memang sentiasa ternanti-nanti hasil karyanya yang terbaru. Bukan mahu mengulas berkaitan novel tersebut tetapi apabila selesai sahaja membaca hati tertanya-tanya akan 'accountable & responsible' diri kita.

Marilah kita bertanya pada diri beberapa soalan ini:

"Sudikah aku berkahwin dengan diriku"

"Sudikah aku menyintai diriku"

"Sudikah aku menjadi sahabat karib diriku"

"Sudikah aku menerima diriku sebagai ketua"

"Sudikah aku menerima diriku sebagai pekerja"
dsbgnya...


Apakah jawapan kita:

"Mungkin atau sudah tentu atau tak pasti"

atau tiada jawapan.




Maka bertitik tolak dari situlah timbulnya persoalan 'accountable & responsible'


-tanggungjawab, bertanggungjawab, dipertanggungjawabkan, pertanggungjawapan-






"Aku perlu sentiasa menyelami mata hatiku"



9 comments:

insan pendidik said...

Salam Izakhairi,

Minat bace novel yea. IP tak ingat bile kali terakhir bace novel. Kalau dah sedia 'tanggung' tu mesti la sedia nk 'jawab'nya nanti.

ahmad humairi said...

salam,

melihat...tidak dengan mata semata,
lihat dengan mata hati...
mengikut...bukan hanya dengan kata hati...tapi tanya-tanyakan nafsu juga...

soalan pertama tu mengundang tanda tanya...???

cikgu khairiza,
anda hebat!
anda pasti boleh!!
tanya...jawab....
itu tandanya nak berjaya....

Abg Din said...

salam...

maaf, abgdin komen di sini...

lama tak nampak, sihat ke?

:)

NICK IRFAN said...

wah! novel ni tajuk dia pun dh best... cte psl ape ni? hantu ker?? misteri la novel ni.

izakhairi said...

IP,
cuti-cuti ni bolehlah layan novel, satu hari pun boleh habis baca...
betul jugak tu, kalau tak berani 'tanggung' camna nak 'jawab'



Cikgu Myri,

soalan pertama tu kena jawab dengan mata hati, barulah tak mengundang tanda tanya...walaupun saya memang ingin berjaya tapi saya taklah sehebat mana dan masih tercari-cari akan jawapannya...
saya ternanti-nanti tunjuk ajar dari cikgu myri yang berpengalaman...sudikan



abang din,

Alhamdulillah Abg Din saya sihat...dan bertambah 'sihat'

izakhairi said...

adk Nick Irfan,

novel ni memang best, tentang alam paranormal...kalau berminat dengan cerita thriller karya penulis malaysia, sis syorkan novelis Ramli Awang Murshid

Rashid said...

Sememangnya .. 'dari hati ke mata'..

Jika hati itu bersih pandangannya bisa menembusi..
Jika hati itu bersih firasatnya benar belaka..

izakhairi said...

Cikgu Rashid,

Betul tu cikgu...
Hati yang ikhlas pandangan matanya sudah pasti ikhlas juga dan tidak dibayangi oleh pandangan nafsu semata-mata.

lin said...

AV,無碼,a片免費看,自拍貼圖,伊莉,微風論壇,成人聊天室,成人電影,成人文學,成人貼圖區,成人網站,一葉情貼圖片區,色情漫畫,言情小說,情色論壇,臺灣情色網,色情影片,色情,成人影城,080視訊聊天室,a片,A漫,h漫,麗的色遊戲,同志色教館,AV女優,SEX,咆哮小老鼠,85cc免費影片,正妹牆,ut聊天室,豆豆聊天室,聊天室,情色小說,aio,成人,微風成人,做愛,成人貼圖,18成人,嘟嘟成人網,aio交友愛情館,情色文學,色情小說,色情網站,情色,A片下載,嘟嘟情人色網,成人影片,成人圖片,成人文章,成人小說,成人漫畫,視訊聊天室,性愛,色情,080苗栗人聊天室,免費a片,視訊美女

Blog Widget by LinkWithin

E-kad & Award dari teman

Salam Ramadhan
AlongArman