Pages

Friday, August 14, 2009

Ciri-Ciri Insan Mulia


Warna putih sering dikaitkan dengan suci dan bersih. Sehelai kain kanvas yang putih pada mulanya akan diwarnakan oleh si pelukis untuk mencorakkan apa yang diinginkan. Terpulang kepada si pelukis tersebut bagaimana hendak mewarnakannya dengan sebaik mungkin... cikgu sains pun boleh berfalsafah juga.


Penonjolan dua watak yang negatif oleh saya sebelum ini iaitu 'Pak Pandir Moden' dan Si Kitol Moden' bukanlah bererti di dalam dunia ini tiada watak yang positif. Cuma kekadang timbul perasaan geram dan marah apabila kita menghadapi situasi tertentu yang memaksa kita berhadapan dengan orang yang berpewatakkan sedemikian...sabar je! Kan sabar itu separuh daripada iman.


Sebenarnya masih ada lagi insan-insan mulia yang mempunyai ciri-ciri seperti Saidatina Khadijah r.a. isteri Rasulullah S.A.W. Sebagai insan biasa kita tidak mungkin dapat menyamai Saidatina Khadijah r.a. ...namun sebagai hamba Allah swt, kita boleh berusaha memupuk dan menyemai sifat-sifat terpuji itu secara beransur-ansur dengan sabar. Antara sifat-sifat terpuji itu ialah taat perintah Allah, berakhlak mulia, dermawan, sabar, tabah, cekal, penyayang, berwawasan dan berfikiran kreatif. Keikhlasan hati beliau terletak di kedudukan langit tertinggi yang hanya boleh dicapai oleh insan yang melakukan sesuatu hanya kerana Allah swt semata-mata.


Sebenarnya di sebalik perkataan yang tersurat di atas ada perkara lain yang tersirat. Dalam kehidupan seharian kita masih ada lagi insan-insan mulia yang mempunyai hati yang ikhlas dan berakhlak mulia seperti Saidatina Khadijah r.a. Kekadang kita perlu menyemat di dalam hati bahawa keikhlasan untuk menolong orang lain tanpa mengharapkan balasan adalah antara ciri-ciri mulia yang Allah swt kehendaki. Melakukan sesuatu kerana Allah swt semata-mata akan meletakkan kita pada kedudukan langit tertinggi dan balasannya biarlah Alah swt yang menentukannya.

Saya ingin merakamkan ucapan terima kasih kepada Adik Seri yang telah sudi membantu saya. Walau pun pertolongan itu nampak kecil tetapi doa yang baik dari seorang hamba kepada hamba yang lain adalah juga suatu keberkatan dan rahmat.

1 comment:

Abgbent said...

Salamelekom, wbt cikguku yang Tegas!

Barangkali itu antara sifat2 untuk menjadi Human Being kan? Macam yang ditunjukkan oleh adik Seri tu. Saja nak kepastian dari cikgu ni.

Blog Widget by LinkWithin

E-kad & Award dari teman

Salam Ramadhan
AlongArman