Pages

Monday, July 6, 2009

Perkongsian pintar

Zaman serba canggih. Apa yang diperlukan, tidak perlu bersusah payah untuk mencari. Hanya menekan di papan kekunci semuanya akan dipaparkan di skrin monitor. Senangkan. Kecanggihan yang dicipta manusia akan ada kelemahannya. Apa yang pasti sebagai manusia yang berakal waras, kita diberi pilihan yang mana hendak dipilih. 'Tepuk Dada Tanyalah Akal'.
Berkongsilah segala ilmu untuk kebaikan, kenapa tidak. Ilmu yang dikongsi tidak akan habis tetapi semakin bercambah dan dapat dimanafaatkan oleh semua. Seorang guru tidak akan menjadi bodoh dek kerana setiap hari memberikan ilmu kepada anak didiknya tetapi bayangkan ilmu yang diterima seterusnya digunakan, pahalanya pasti diperolehi sampai bila-bila. Apa yang penting ikhlas berkongsi ilmu.
Kita perlu berani mencari ilmu, jika ilmu itu membawa kebaikan. Jangan mudah berputus asa. Bukalah minda berkongsilah secara pintar. Mungkin boleh dihayati petikan ini. "If you want to see the forest, you have to get out of it. If you are in it, you cannot see the forest, you only see tree trunks!"

No comments:

Blog Widget by LinkWithin

E-kad & Award dari teman

Salam Ramadhan
AlongArman