Pages

Thursday, July 16, 2009

Evidence for PEKA

Pentaksiran sekolah ialah satu bentuk pentaksiran yang dilaksanakan dalam bentuk formatif yang dijalankan seiring dengan proses pengajaran dan pembelajaran atau pentaksiran sumatif di akhir unit pembelajaran, semester atau tahun.

Semua guru telah didedahkan maksud pentaksiran sewaktu mengikuti pengajian di maktab. Pada ketika ini, lebih penekanan diberikan terhadap Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS). Terdapat beberapa pecahan seperti PEKA (Sains), PLBS (B. Melayu dan B. Inggeris) dan PAFA (Pend. Agama Islam).

Peranan yang perlu dimainkan oleh guru dalam pentaksiran sekolah ialah:
  • menjadi pemudahcara dalam proses Pembelajaran.
  • membuat pemerhatian langsung dan tak langsung tentang tingkah laku murid dalam Pembelajaran.
  • mendapat maklumat tentang pembelajaran murid.
  • memberi maklum balas tentang pembelajaran murid.
  • membantu memperbaiki pembelajaran murid berdasarkan maklumat yang diperolehi.

Berkaitan dengan PEKA Sains, saya telah mengadakan 'evidence' untuk eksperimen 'pickling'. Murid-murid menjalankan eksperimen berkumpulan untuk menghasilkan jeruk yang mereka tentukan sendiri buah yang hendak dipilih untuk dijadikan jeruk. Selepas seminggu mereka akan memberikan jeruk tersebut kepada semua guru beserta borang 'komen'. Guru-guru akan meninggalkan komen setelah merasanya. Saya dapat menilai hasil kerja murid bersama-sama guru yang lain. Oleh itu saya merasakan penilaian yang akan saya buat kelak lebih tepat dan tidak 'bias'.

Gambar-gambar sekitar eksperimen dijalankan.













Beberapa contoh ' komen' dari guru-guru.


No comments:

Blog Widget by LinkWithin

E-kad & Award dari teman

Salam Ramadhan
AlongArman